Scarecrow by William Lee

Scarecrow by Lee Byung Eung
Written by Sun-Young Do (Reporter, Vergil America)

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I see a dark and reddish object dancing in the background. It greets me with his half-smiling and half crying facial expression and his energetic movement. The artist Lee Byung Eung’s Scarecrow is alive and energetic. Lee not only gives lives to the stiff scarecrow and but also invites his audience to freely dance our life away.

 

His paintings has full of energy. His confidence within the paintings is evident throughout all of his work. The dynamic vitality portrayed on the canvas makes people forget Lee’s age. After realizing the theme of the painting, the meaning of the title became clear and the familiarity of the scarecrow from the title allowed the audience to reflect back on both the joy and the sorrow of life. As shown in his recurring theme of freedom, all of his pieces draw out twofold images through using varieties of color. Lee’s purposeful intention to express human’s emotions in a sarcastic way through the portrayal of the scarecrow helps us appreciate his artwork even more.

 

His usage of the color white also plays a critical role in his work. The white contrasts the dark backgrounds and other vivid colors which highlights the images of the scarecrow. The white also controls the dynamics of the movements and brings out each motion slowly yet lively like an extended presentation of a panoramic picture. Furthermore, the artist uses the white to show the outline of the scarecrow and puts different colors over the drawing. This controlled combination of different colors completes each movements of the scarecrow. Lee understands the importance of utilizing white to accentuate other colors in the canvas. Just like each color reflects different impression, each scarecrow in the paintings illustrates different expression and gestures. Some looks like they are singing and some looks like they are weeping in sorrow. It is interesting how you can still feel their emotions even though the facial expressions of the scarecrows are vaguely drawn. The artist reflects the condition of our fickle hearts through the interchangeable facial expression of the scarecrows. The vain life of the scarecrow bridges the movements of the scarecrow, depicting the emotions of a human being. This ultimately delineates the true meaning of life, representing a hopeful life through the unceasing dancing of the scarecrow.

 

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Lee Byung Eung’s Scarecrow symbolizes our lives. Even when we are sad like the scarecrow, we can either choose to live life or live to die. Rather than judging and trying to offend the audience about the different attitude in life, Lee desires his audience to join the lively movements of the scarecrows. His painting is eventually leading each of us to a beautiful hope.

이병응 작가의 허수아비
글/ 도선영(버질아메리카 기자)

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붉기도 거뭇기도한 바탕 위에서 웬 놈이 춤을 춘다. 웃는 건지 울고 있는 건지 모르겠는 그 표정들과 덩실거리는 움직임이 나에게 말을 건넨다. 이병응 작가의 허수아비는 살아있다. 작가는 딱딱한 허수아비에게 생명을 불어넣고 우리에게 함께 춤추자고 한다.

그의 그림에는 에너지가 있다. 자신감 있게 칠해지고 또 그려진 그의 작품을 보면, 작가의 연세를 가늠할 수 없을 정도의 역동적인 활력이 느껴진다. 허수아비라는 주제를 알고 바라보니 그 의미가 더욱이 뚜렷해지며, 그 제목 만으로도 익숙한 허수아비의 친밀함과 그 속에서 느껴지는 삶의 애환은 우리의 삶을 또 한번 되돌아 보게끔 만든다. 또한 이병응 작가의 작품들은, 그 주제만큼이나 자유롭게 표현되고, 다양한 색채 안에서 이중적인 모습으로 형태를 드러내고 있다. 이것은 허수아비가 가지고 있는 풍자적인 인간의 희로애락을 표현하려는 작가의 의도와 함께 우리에게 작품을 감상하는 즐거움을 준다.

그의 작품에서 흰색은 아주 중요한 역할을 한다. 이 흰색의 컬러는 어두운 바탕의 색과 대비되면서 허수아비의 입체감을 살려주고, 또 같은 동작에서도 강하고 약함을 조절하며 이것의 움직임을 파노라마처럼 천천히 또 생생히 드러낸다. 작가는 흰색의 컬러로 허수아비의 골격을 드러내면서 다양한 컬러를 그에 덧대었다. 이러한 절제된 컬러의 믹스를 통해서 허수아비의 움직임은 완성된다. 어느 컬러와 함께 할 때에도 그 효과를 증대시키는 이 흰색의 역할은 그의 그림에서 빠질 수 없는 요소로 비춰진다. 화려하고 풍부한 색의 표현에 있어서도 그 컬러마다 보여주는 느낌이 다르듯이, 하나 하나의 허수아비들도 같은 주제 안에서도 서로 다른 표정과 제스처를 담고 있다. 이들은 노래를 부르는 것과 같이 보이기도, 슬픔을 흐느끼는 것과 같이도 보여진다. 정확한 얼굴과 표정을 그려내지 않은 작가의 허수아비들에게서 감정이 드러난다는 점이 흥미롭다. 같은 모습에서도 웃는 듯이 느껴지는 얼굴, 또 우는 것과 같이 보이기도 하는 그 표정들을 통해서 작가는 이를 바라보는 우리의 마음을 대변한다. 이것은 부질없는 허수아비의 삶과 몸짓이 인간의 감정을 품고 있다는 것을 매개로 우리에게 삶의 의미를 보여주고, 그러나 그 끊임없는 허수아비의 춤을 통해서 삶의 희망을 드러낸다.

이병응 작가의 허수아비는 우리들의 표상이 된다. 우리는 그의 허수아비처럼 슬프지만 행복한 삶의 노래를 부를 수도 있고, 의미 없는 또 다른 허수아비들처럼 딱딱한 나무토막에 지내지 않을 수도 있다. 작가는 무책임한 우리의 삶의 태도를 경고하거나 모욕하지 않지만, 생동감 있는 허수아비의 움직임을 통해서 함께하길 바라고 있다. 그의 작품은 아름다운 희망이 되어서 우리의 손을 잡아 끄는 것이다.

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1964:HONG IK University School of Arts Department of Ceramics
1967-1971:Employed at Housing and Commercial Bank, Korea
1971-1972: Ceramics Researcher, Minnesota State University
Standing Adviser/Chief director, Alumni Association of College of Arts, Hong Ik University of Southern California

1973: Founded Lee’s Pottery, Inc.
1975-2012: U.S. National Hardware Show Exhibitor(Ceramics)

1964: Selected for The National Art Exhibition of Korea
1964: Won the highest honor of an Art Exhibition, Sponsord by The Korea Chamber of
Commerce and Industry(Prime Minister’s Award)

1995: Included in ‘Profiles of Successful Koreans’ The Korea Daily Newspaper
1997: Included in ‘Triumphant Koreans in the United States’ published in Korea
1966, 1977:Excellent Manufacturer in Hardware Division, selected by Wal-Mart, two consecutive years.

2001: Included in ‘Koreans who shine the United States’ published in Korea
2007: Selected as a ‘Proud Hong Ik Graduate’ by Alumni Association of College of Arts,
Hong Ik University of Southern California
2011: Who’s Who in Successful Koreans in the United States by Korean American
History Museum(Successful Korean Entrepreneurs who accomplish American Dream)
2011: Group Exhibition, Photographers society of Southern California, Korean Cultural Center
2011: Certificate of Appreciation, City of Los Angeles
2012: Photographs featured in Vergil America-The magazine for world Arts & Cultures, February Edition

1964: 홍익대학교미술대학도자기과졸업
1967~1971: 한국주택은행근무
1971~1972: 미네소타주립대학도자기연구원
남가주홍익대학교미술대학동문회상임고문/이사장

1973:LEE’S Pottery 설립
1975~현재: 미주 National Hardware show Exhibitor (도자기출품)

1964: 대한민국국전입선
1964: 대한민국상공미전특선 (국무총리상)

1995: 기자가만난성공한한국인 – 중앙일보게재
1996, 1997: Wal-Mart에서 Hardware 부문우수업체 2회연속수상
1997: ‘한국인입니다-자랑스런한인교포들’ 책자에선정수록됨

2001: ‘미국을빛낸한국인들’ 책자에선정수록됨
2007: 남가주홍익대학교미술대학동문회에서자랑스런홍익인선정
2011: 한인역사박물관주관 “미주이민 100년기념한인인명록” 에선정
(아메리칸드림을이룬성공한한인기업인)
2011 12월: LA 한국문화원에서남가주사진작가협회그룹전출품
2011: City of Los Angeles에서감사장
2012: VERGIL AMERICA -The magazine for world Arts & Culture, 2월호에 게제

 

 

 

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